zondag 12 september 2010

Gasten.



Gasten, je hebt ze in verschillende soorten en maten. Gasten die met een vrolijke blik aan hun dagje uit beginnen, die overal de tijd voor nemen, genieten en er een leuke dag van willen maken. We hebben ook gasten...?

Een groep solex rijders komen terug van hun ritje. Daarna krijgen ze een drankje of kop koffie. Aangezien het terras vol zit en ik alleen ben duurt het even. Niet even in de vorm van een uur, maar zeg maar een kwartiertje. Nog voordat ik iets kan zeggen maakt een heer in het gezelschap op een duidelijke toon mij duidelijk dat ze zitten te wachten op hun kop koffie die ze beloofd is na hun solex rit. Ik glimlach vriendelijk, daarom ben ik hier ook om op te nemen wat u wenst te drinken. De heer begrijpt dit blijkbaar niet en antwoord licht kriegelig terug: 'Hoezo? hebben jullie zoveel soorten koffie dan?!' Ik glimlach nog vriendelijker en begin op te noemen wat we hebben. Koffie, cappuccino, espresso, café latté, café macchiato.......... De man valt mij in de rede, hij snapt me.
De koffie is nog niet op of ik word geroepen 'wij hebben nog recht op een drankje!'
Achteraf blijkt dat het gezelschap haast hadden, ze wilden nog de stad in. Heerlijk een dagje relaxed uit, blijkbaar.

Gelukkig hebben we tegenhangers van dit soorten gasten. Vrolijke, blije mensen waarmee je een grap kan maken.

Wij hebben sinds een aantal maanden Quicky's op de tafels. Dat is een systeem waarmee je een signaal stuurt naar de serveerster. A is voor bestellen, B is voor betalen, C voor vragen en D voor ons om de melding uit het systeem te halen. Er gaat geen dag voorbij zonder opmerkingen over dit systeem. Vol trots leggen wij het dan uit. Iedereen vind het een vondst en prachtig.
Natuurlijk nodigt het systeem uit tot wild drukken. Niet wild plassen, wild drukken. Onze horloge waar de meldingen via een tril binnen komen slaat dan op hol, ook je arm vliegt alle kanten op. Ik maak er altijd een grap van. Quasi boos loop ik er dan heen. 'Wie heeft er gedrukt..!' Vaak zie je direct wie de schuldige wild drukker is. Dat geeft een hoop lol bij de rest van het gezelschap. Ik lach dan altijd even naar de rest om aan te geven, we gaan even lol maken. De wild drukker wordt natuurlijk gestraft, diegene mag afwassen aan het einde van de avond.
Het is zoals bij Youp van't Hek, er is altijd iemand het bokje!

Een dagje horeca is nooit hetzelfde. Maar wel altijd met veel lol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten